Fune
KIDACEK
crx
Klofkac
sneakfast
Des_Arthes
Historie Idoomu
Historie DooMPage aneb co předcházelo idoomu; 1998 - 2000 (by Mr.XXX):
Začátky sahají něgdy do srpna léta Páně 1998, gdy jsem na jedné mojí brigádě
rozjímal o tom, že bych se chtěl naučit "programovat" v HTML. No a
tak mě můj kamoš (GM) vnukl myšlenku vytvořit stránku o DooMu a protože jsem
měl DooMa v oblibě díky předchozím 4-řem rokům stráveným na průmyslovce, gde
se čabalo něgdy až do 7-mi hodin večerních . Další pobítkou bylo i mezera v
této oblasti na Internetu, gde v té době jedinou slušnou stránku o DooMu měl
Bludr na svoji stránce Quake.cz. Původně jsem se i trošku nepřímo soupeřil s
jeho stránkou, ale mu se nedostávalo tolik času jak by na ni potřeboval a jeho
sekce o DooMu zchátrala. Možná gdyby se jí více věnoval, tak bych se pod větší
konkurenci snažil ji více trumfnout informacema všeho druhu a v současbé době
bych byl něgde uplně jinde (co se stránky týče).
Můj původní záměr bylo udělat stránku, která by obsahoval veškeré informace
ze světa DooMa a hlavně v Češtině, protože stránek zabívajících se DooMem v
jazyce anglickém je přehršle i v dnešní době, ale i proto že s moji pasivní
znalostí zakladní angličtiny bych díru do světa rozhodně neudělal.
Na konci prazdnin jsem měl jakýs takýs návrh jak by měla stránka vypadat, ale
zatím jen návrh. Po nástupu na VUT Brno jsem ihned vběhl do 7-mého patra gde
sídlí tamější fakulta informatiky a po několika denním brouzdání po netu jsem
se inspiroval několika stránkamami, asi nejvíc Quake.cz a jeho stránko o Doomu.
Vliv Bludrovi stránky se trochu podepsal na mojem
prvním designu stránky.
Byl rozdělen na dva základní ráma, v levém byl zelený sliz z Doomu (spolu s
Doomovskými červenými tlačítky) a v pravém jeho plynulý přechod na takovou jakoby
do hněda zbarvenou "omítku". Pozornější jedinci si mohli všimnout,
že některé barvy jsem převzal z bludrovi stránky jako například barva odkazů
(taková vyblutá).
Tato tvář této stránky mě vyhovovala po delší období (něgdy do 18.2.1999), igdyž
měl jsem k ní nějaké výhrady. Např. málo místa pro projekty, problémy s navazováním
textury, postupem také i samotné pozadí stránky.
Od 18.2.1999 jsem zamýšlel změnu vizáže stránky kvůli výše zmíněným "nedostatkům". Chvilku jsem byl rozhodnutý udělat obdobu stránky Doomworl.com, tedy pomocí tabulek, kvuli některým nedostatkům a slabinám rámů, ale ještě jsem nebyl v tvorbě stránky tak zdatný a tak jsem se zatím spolehl na osvědčené rámy. Po prošpaludování jsem vytvořil v pořadí 2. design v modrém odstínu, v modrém jednak se mi ta barva zamlouvala jako jedna ze základních (přemýšlel jsem o zelené něco jako HP Legacy Doomu) a jednak jsem se do jisté míry inspiroval na stránkách Doomworldu. A tak jsem po několik dní předělávál stránku do nového kabátu. Další změnou oproti předchozí vizáži byla změna fontu z původního Times New Roman na Arial, protože Times byly celkově kostrbaté a neseděli mi do designu stránky. Došlo také ke zmenšení fontu o jeden dolů, jednak nebyl tak kravsky velký, ale i ten menší se lépe četl (a vlezlo se na stránku více informací). Problém nastal u některých typů prohlížečů které si neporadily s JavaScripty, které jsem použil na organizaci rámů. Dále jsem pak z někoka jedinců po tlučení do hlavy vyloudil, že jim tam moc nesedí ten bílí pruh vlevo na kterém bývaly buď seznamy odkazů nebo počítadlo.
A tak jsem dospěl ke třetí
tváři stránky. Asi nejednomu bude připadat podobný vyzáži a organizací Doomworld.com,
ve kterém jsem se shlédl a tak jsem vytvořil stránku na bázi tabulek, s šedým
nádechem. Původně byl můj návrh v barvě zelené, ale nějak mi nesedl k Doomu,
tak jsem jej předělal, igdyž šedá taky nějak nepatří k Doomu, ale řekl jsem
si radši než něco udělat v nekvalitních a nesladěných barvách, zvolím raději
odstíny šedé, jednak vypadaji stylově (alespoň doufám) a za druhé se asi nejvíce
hodí k charakteru Bludrova Quake.cz, na který se, jak doufám, po skončení prázdnin
přesunu i se svoji stránku do jeho sekce Doom.
Oproti předchozím designům mojich Doom stránek je na této použito minimálně
obrázků (jen logo stránky a rohové zaoblení), protože by se sem ani nehodily
a zbytečně by zvětšovali už tak dost velký objem dat, který se o něco zvýšil
"díky" použití tabulek a bočního seznamu.
Idoom od vzniku po současnost; 2000 - 2003 (by Smash):
Po roce a půl neúnavného aktualizovaní DooMPage jsme chtěli stránku zase vylepšit. Nejprve bylo nutné vyřešit nový název pro naši stránku, původní název DooMPage nám připadal takový lamerský. Tento úkol nás stál několi večerů diskutování na IRC, z jednoho se zachoval tento log (zde ale konečný název nepadnul). Jednu dobu to vypadalo na DooM CZentral, jenže to jaksi nebylo stále ono. Nový název padl z úst nového člena - Herbieho, člena známého quake klanu Necroraisers, který s námi spolupracoval na někdy jaře roku 2000. V té době jsme dostali nabídku hostingu od herního serveru www.igames.cz, se kterým jsme měli pořádali doomparty v Praze. Tehdy napadlo Herbieho si vypůjčit z názvu tohoto serveru písmenu "i" a dát ho před magické slovo doom a název byl na světě. Hosting měl znít idoom.igames.cz, což se nám i lidem z igames libilo.
Další věcí, která si říkala o změnu byl design. První návrh padnul z mé dílny, tehdy ještě s názvem Doom CZentral - náhled. Mr.XXX vyplodil hned návrhy dva - první a druhý. Všechny tři návhry byly barevnější oproti přičmoudlé doompage, jenže to stále nebylo ono. A tak se stalo, že Mr.XXXe osvítilo něco zhora, začaroval ve fotošrotu a měli jsme zcela nový design, za který by se nemusela stydět žádná pořádná sajta. Tento design byl již s názvem idoom. S novým designem přišel Mr.XXX i s další velkou změnou a to bylo předělání celé sajty do skriptů PHP včetně redakčního systému, auditoria a jukeboxu. K hostingu na www.igames.cz však nedošlo, protože byly na jejich serveru potíže se skripty a tak došlo 4. července 2000 k oficiálnímu spuštění idoomu tehdy na freeserveru www.kgb.cz.
Řekl bych, že hned poté nastala zlatá éra idoomu, protože zbrusu nová stránka byla pro nás velkou motivací a snažili jsme se ji pravdilně a kvalitně naplňovat články a novinkami. To vydrželo zhruba do února 2001, kdy z pravidelných aktualizací odpadl Mr.XXX, uchvácen školními povinostmi. Prvního května jsem přidal na idoom speciální část, která se měla věnovat připravovanému Doomu III. Přes prázdniny se navíc uvnitř duše Mr.xxxe stalo cosi dost zásadního a jeho život se začal ubírat obrácenou stranou než je Doom. Avšak i mě došel později dech, zhruba na podzim jsem podlehl školnímu a pracovnímu shonu. Poté do března 2002 idoom spíše uvadal, čemuž také přispěly časté výpadky hostingového serveru kgb.cz. Jarní osvěžení mělo podobu čerstvé posily, mladé doomařské krve v podobě mr.twistera, který opět začal pravidelně zaplňovat idoom novinkami.
V říjnu měl server kgb opět časté výpadky, což mě jednoho dne doslova rozzuřilo a řekl jsem si dost, takhle to nejde dál. Zřídil jsem doménu www.idoom.cz a zajistil prostor na jiném serveru. Pár dní předtím se řady idoomu rozrostly o další dva šílence - method_mana a dqdDooma (nyní známý pod nickem FatalDooM). Jenže radost z nové domény a hostingu nám vydržela jen 3 měsíce, server www.spaceweb.cz zmizel kdesi v prostoru bez jakéhokoliv vysvětlení a mě nezbylo nic jiného než najít nový server pro webhosting. Toto jsou černé řádky historie idoomu, protože tenkrát byl asi 3 týdny mimo provoz. V půlce dubna jsem idoom nahodil s nefunkčním auditoriem na novém webhostingu, kde běží dosud (11/2003) vcelku obstojně. Dne 2.11.2003 jsme náležitě oslavili 50000 fragcounts - zejména mr.twister :)
Nejlepší časy Idoomu; 2003 - 2007 (by Twister):
V listopadu 2003 nám Bubuss zprovoznil nové forum, jehož hierarchie byla zachována prakticky v nezměněné podobě až dodnes (05/2009). V tuto dobu a vlastně od té doby, co jsem se připojil k redakci, smash přispívá novinkami pouze sporadicky. Stará se však o chod Idoomu, ať už úpravami admina nebo kódu. Během let 2003 - 2004 zažívá Idoom doslova průtrž novinek a tak můžeme toto období označit za jeho nejlepší léta. Z počátku roku 2004 se k redakci nachvíli připojil i Bubuss a posléze Kelvin, bohužel jejich aktivita na poli psaní článků neměla příliš dlouhého trvání. V květnu jsme přivítali v redakčním týmu Titana, jenž velice dobře doplňoval Fatala v psaní o Doomu 3. Doom 3 sekce byla v tuto dobu velmi sledovanou, protože se kvapem blížil termín vydání hry. Návštěvnost stránek byla v této době vůbec největší a pokud se nestane něco neočekavaného, patrně i do budoucna největší zůstane.
V lednu 2005 se na počítadle přístupů rozsvítilo číslo 100000, což je jeden z největších milníků idoomu. Během roku se poprvé dere do popředí CTF scéna, o které přinášíme několik článků a dá se říct, že CTFko je hlavním zdrojem nových informací pro idoom. V červenci se poté k redakci připojil vain a v listopadu Tomsa. Někdy během roku smash poprvé začíná uvažovat o vytvoření zcela nového designu pro idoom. Na přelomu let 05/06 pak začíná programovat nové stránky. V tu dobu studuji v Pardubicích, takže mám možnost vidět jak by idoom mohl vypadat. Celý rok 2006 je opět ve znamení CTF, na idoom foru to nakonec dospěje až k volbě kapitána české reprezentace. Vychází i měsíčník Idoom špión, který zkoumá dění v jednotlivých klanech české scény. Ke konci roku jsme vyhlásili anketu Czech DooM Awards 2006, ve které bylo možné hlasovat pro nejlepší doomery ČR v několika kategoriích. Rok 2007 se poté nesl ve znamení Twistrovy neaktivity a jeho postupného "vysychání" na redaktorském poli, nicméně otěže redakce převzali method s vainem a ufonem.
New age; 2008 - 2009 (by Twister):
Rok 2008 však naplno odstartoval krizi na aktivitě redakce a nebýt vaina, Idoom by byl spíše archivním webem. Nutno říct, že český doom začíná stagnovat, hráči stárnou, klany se rozpadají. Pokusy o nějaké oživéní scény tu byly, ať už CTF repre či Mistrovství ČR v duelech. MČR se nakonec dohrálo ikdyž vzalo hodně sil organizátorům. Pro Idoom je nakonec rok 2008 úspěšným. Jednak jsme oslavili desáté výročí založení stránky jedinečnou lankou - Idoom´s Birthday Party a smash navíc den před akcí oficiálně spustil novou verzi stránek. Nová verze idoomu byla spuštěna přibližně tři roky od začátku prací, celé to trvalo takto dlouho, protože Smash na tom dělal po malých kouskách s velkými časovými rozestupy. V prosinci pak dostalo novou tvář i forum.
O čem bych se ale rád zmínil je část lanky, která aspoň pro mě znamela návrat k hraní dooma. Singl contest jsme při plánování programu lanky se smashem do programu záměrně navrhli celkem v netradičním modelu. Zveřejnění mapy těsně před samotným začátkem hraní a hodinový limit na nahrání nejrychlejšího dema byl skvostný nápad. Vůbec jsme netušil, že tím singl povstane z popela jak bájný Fénix:). Ufon se po skončení lanky vrhnul na forum a rozjel první contesty, které po něm převzal Draza. Celá snaha vyvrcholila vytvořením speciální stránky http://contest.idoom.cz na které v pravidelném intervalu probíhají různé contesty.
Některé duležité i méně důležité milníky, které zaznamenala tato stránka zadobu své existence.
09.10.1998 | Start DoomPage, tomuto datumu předcházela asi jedna a půl týdení usilovná práce na stránce. V tento den jsem ji oficiálně umístil na server Xoomu, který v tu dobu byl nejvýhodnější. |
30.11.1998 | Zaregistrování a umistění na stránku Webcounter, čili počítadla přistupů. Dal jsem si tu práci a vypočítal jsem průměrný počet přístupů za den na moji stránku, který činí ke dni 25.6.1999 17 lidí, což je pro mě potěšující číslo a s přechodem na Quake.cz počítám ještě menší navíšení. |
17.02.1999 | Datum gdy jsem dodělával moji DooM Bibli. |
18.02.1999 | Začínám pracovat na v pořadí druhém designu stránky |
24.02.1999 | Umístění počítadla přístupů na Doom Bibli. |
25.03.1999 | Zmínka o moji stránce na Doomworldu, kterou si hodně cením. . |
červen 1999 | Pracuju na třetím designu stránky tj. ten ve kterém se teď "pohybujete" (dal mi zatím nejvíc práce) |
29.10.1999 | Spáchal jsem reklamni banner pro Doom Page (pozn. moc se nepovedl) |
29.10.1999 | Přijmutí Smashe jako člena Doom Page. |
04.11.1999 | První Smashuv zápis do analů (myšleno historických :))) |
20.12.1999 | Smash okouší roli psaní novinek |
03.01.2000 | První zmínka o 4-té změně tejto sajty v Mr.XXX-ově novoročním projevu v novinkách |
06.01.2000 | Vyhodnocení první ankety na Doom Page (anketa o nejoblíbenějším enginu) |
28.01.2000 | Uveřejnění ankety o nové jméno této stránky (zvítězil název Doom Czentral (pozn. né však definitivně)) |
09.03.2000 | Po neuspěšně složené zkoušce z Fyziky opouští Mr.XXX internetové korýtko a stránku dostává na starost Smash. |
10.04.2000 | Naše prořídlé řady posílil Herbie quaker z NR |
04.06.2000 | Oficiální datum spuštění idoomu |
06.04.2002 | Idoom posiluje o mr.twistera |
30.11.2002 | Další posily: method_man & dqdDoom (nyní FatalDooM) |
16.12.2002 | Jedeme pod doménou www.idoom.cz |
19.04.2002 | Idoom reloaded po přechodu na jiný webhosting |
14.06.2003 | Id session, Twister & Smash, Pardubice |
02.11.2003 | 50000 fragcounts |
12.11.2003 | Rozjíždíme nové auditorium phpBB |
04.06.2004 | DooM 3 sekce má svoji doménu www.doom3.cz, do teamu přichází Titan |
12.07.2004 | Přidána možnost psaní komentářů k novinkám |
16.01.2005 | 100000 fragcounts |
07.07.2005 | Idoom tým posiluje vain |
19.11.2005 | Do řad idoom týmu se dostává Tomsa |
07.11.2006 | Updatovaná sekce Idoom team, vytvořeny profily redaktorů |
11.11.2006 | Na fóru vytvořeny hodnosti podle počtu příspěvků |
24.12.2006 | Start ankety Czech DooM Awards 2006 pod patronací idoomu |
16.01.2007 | Nová posila Idoom týmu: ufon |
28.02.2007 | Draza se stává členem Idoom týmu |
09.10.2008 | 10. výročí založení Idoomu |
17.10.2008 | Nový design idoomu, který vytvořil smash |
18.10.2008 | Idoom´s Party, lan party na počest 10 let idoomu |
08.12.2008 | Vytvořen nový skin pro forum |
11.12.2008 | Hokis se připojil k Idoom týmu |
10.01.2009 | Vytvořena stránka pro soutěžení v singl playeru - Idoom contest |
03.05.2009 | Nová sekce - Mistrovství ČR v doomu |
Pro zajímavost uvádíme grafy týkající se novinek na idoomu: